Att leva sin dröm.

Många frågar mig hur det kommer sig att jag började sjunga. Så därför tänkte jag dela med mig av min musikaliska resa mot min dröm som dansbandssångerska.
 
Som barn
Jag har alltid sjungit, vad jag kan minnas.
Min musikaliska bana började redan som 2-åring. Favoritlåten var "Peta in en pinne i brasan" med Mats Rådberg och Rankarna. Jag ville alltid lyssna på denna LP.   (Detta har mina föräldrar berättat om, har ju inget eget minne från så unga år)
 
När jag var liten sjöng jag i kör i olika sammanhang. Söndagsskolan, minikören, skolkören mm.
Men den stora drömmen var ändå att få sjunga i ett dansband. Min största idol var Lotta Engberg. Jag ville bli som hon. Få vara ute och sjunga och spela dansmusik. Det verkade så roligt.
 
Revy
Redan som ung tonåring fick jag vara med i den lokala revyn. Järsnäsrevyn. Det var väl där jag tog klivet fram och sjöng solo på riktigt. Jag kommer ihåg att jag sjöng låtar som "Every little thing" och "I´m gonna knock on your door". Jag var med i några år och vi hade så roligt tillsammans. Mot slutet hade vi ganska många föreställningar.
 
Talangtävlingar
När jag var 16 år ställde jag upp i min första talangtävling. Det var en uttagning till "Sångmicken" vars syfte på den tiden var att plocka fram blivande dansbandssångerskor och sångare. Jag kommer i håg det så väl. Det var i Nässjö och jag sjöng "Sånt e livet". Denna tävling arrangerades av Lingman & Co som är väldigt stora på olika talang och artist-tävlingar.
Det blev ingen vinst där men det var början på mitt tävlande. Jag åkte på talangtävlingar i bl a Vimmerby, Västervik, Målilla, Eskilstuna, Jönköping mm mm.
I just "Sångmicken" har jag träffat och tävlat mot en hel del tjejer som numera också sjunger i dansband.
Bl a Erica Sjöström i Drifters. Liv Hansson i Voyage  och Jenny Salén i Jenny Salens. Det var en mycket lärorik tid och perfekt att få lite scenvana.Men drömmen om att få bli dansbandssångerska fanns hela tiden kvar.
Sångmicken på Birka Princess
 
Ett annat år av Sångmicken
 
"Artist 99" tror jag det var.
 
Dansband
I början av år 2000 kom jag i kontakt med ett dansband som hette Sunlights. Då skulle jag fylla 18 år. Jag fick äntligen chansen att sjunga i dansband! Under 5 år sjöng jag i Sunlights. På veckorna gick jag i gymnasiet och på helgerna var jag ute och sjöng.
Vilket underbart och roligt extrajobb jag hade! Andra i samma ålder jobbade extra på nån fabrik eller på Mc Donalds men jag, jag fick vara ute och sjunga och leva min dröm.
Med Sunlights spelade vi på en massa ställen. Allt från krogspelningar och privatfester till finlandsbåtarna.
Det var en mycket lärorik tid.
 
 
 
Country
Vid sidan av dansbandet började jag sjunga med ett country-band som hette Cosmos Cowboys. Vi spelade på allt från privat-fester till stora country-festivaler runt om i Sverige.
Vi deltog även två gånger i Country-SM. 
Lite ovant var det allt, helt plötsligt så sjöng jag för stående/sittande publik.
Från Ydre Countryfestival, ca 25 kilo sedan.
Country-SM i Sälen, också ca 25 kilo sedan.
 
Dansband igen - Excess
Men längtan efter att sjunga i dansband igen fanns där hela tiden.
När Excess 2008 sökte ny frontfigur så sökte jag!
Efter att jag hade varit på audition i Nyköping så hann jag knappt hem förrän telefonen ringde och jag hade fått jobbet! Jättekul! Jag var tillbaka i dansbands-glamouren igen!
Det lite komiska är att några år tidigare så spelade Excess och mitt dåvarande band Sunlights non-stop i Sunne på Fryksdalsdansen. Vem kunde tro då att jag några år senare skulle vara sångerska i Excess?
 
Premiären med Excess var på Skultuna Lagårn non-stop med Shake. Nervöst men kul!
 
 
Vinnare av Härnösands Grand Prix 2011
 
Sen har det bara rullat på för oss i Excess och jag trivs som fisken i vattnet. Många roliga spelningar har vi gjort och för att nämna någon höjdpunkt så får jag nog säga Dansbandsveckan i Malung. Nu har vi varit där 2 år i rad och är redan bokade till nästa år 2014.
Malung 2013
 
Just 2013 kommer jag att minnas lite extra. Förutom att vi har spelat på för fullt så fick vi chansen att vara med i TV! 
I våras hade Bingolotto en dansbandstävling där 8 band var uttagna att medverka och vi var ett av dem.
Vi fick till och med möjlighet att visa oss två gånger i TV eftersom vi tog oss till semi-final. Detta var jättekul!
Bingolotto
 Bingolotto
 
Sen gjorde vi även lite "annorlunda" spelningar som ett uppträdande på country-festivalen i Drottningstorp på midsommardagen. Vi var även med i "Allsång i Gränna" och jag fick möjlighet att sjunga med självaste Bonnie Tyler.
Jag och Bonnie Tyler 
 
Många mil i kära bussen varje år.
 
 
Jag firade till och med min 30-årsdag på scenen!
 
Jag lever min dröm.
En del förstår inte hur jag dels orkar arbeta heltid på resebyrån och även åka ut och spela på helgerna. Svaret är enkelt: Jag älskar detta livet! Att vara ute och sjunga och spela ÄR mitt liv.

 

#1 - - Anna:

Kul! Och intressant att läsa om dig :)

Svar: tack!
Therese