Älskade Prag!

För några veckor sedan åkte vi på en weekend-resa till Prag! Torsdag till söndag.
Flyget gick från Arlanda tidig morgon så vi åkte upp redan på onsdagkvällen och övernattade på Park Inn Arlanda. Park Inn kanske inte tillhör de bästa hotellen jag bott på men det funkade bra för att bara sova en natt. Jättebra att man kan parkera bilen där och få transfer in till Arlanda.

En liten "virre-pinne" hann vi ju givetvis med innan det var dags att kliva på planet.

När vi hade landat och klev ut från flygplatsen var det riktigt ruggigt väder ute! Brrr, fy, jag som hade läst att det skulle vara varmt och skönt. Ja ja, vi tog i alla fall flygbussen in till stan och sedan promenerade vi en liten bit innan vi kom fram till vårt hotell. Vi bodde på 1 Republic Hotel. Ett fyrstjärnigt jättemysigt hotell. Rummen var ganska små men mycket fina och moderna. Frukosten var helt ok och hade allt man kunde önska sig.

När vi hade checkat in på hotellet gav vi oss ut för att få i oss lite lunch. Vi var väldigt hungriga så vi tog nästan första bästa. Men det var ett helt ok ställe. Prags första öl intogs här!

Tjeckiskt gulach med dumplings.

Senare på dagen blev vädret mycket bättre och solen tittade fram. Vi tog en promenad och bekantade oss med staden och blev mäkta imponerade av alla fina byggnader och hus.
Vi passade även på att slinka in och ta en öl på en ölstuga. Billigt med öl i Prag. :)

Vi avslutade promenaden på ett ställe som blev vår favorit på denna resa. Hotellet U Prince som ligger uppe vid gamla stadens torg. Hotellet har en terass med utsikt över hela Prag. Första dagen vi var här tog vi varsinn kaffedrink. Vad sägs om en irish coffé för motsvarande 45 svenska kronor? Helt OK prisnivå. http://www.hoteluprince.com/terrace

På kvällen gick vi till ett ställe som heter U Medviku. Ett bryggeri med en egen ölsort och supergod mat. En perfekt avslutning på vår första dag i Prag!

Nästa dag började vi med en stadig frukost innan vi gav oss ut på dagens äventyr. Vädret var kanon! Sol och varmt! Vi hade siktet inställt på Petrin-kullen. Det skulle gå en linbana upp på berget men när vi kom fram så var den avstängd. Ja ja, bara att traska uppåt! Tur att de hade god öl däruppe när vi kom fram! Efter ett besök på kullen fortsatte vi mot Pragborgen. På vägen dit hann vi även med en lunch, resans dyraste. Ett råd, ät inte på väg mot borgen och ät inte på ett ställe som inte skriver ut priserna i menyn. :)

Från Petrín!

Pragborgen är helt klart värt ett besök. En otroligt mäktig katedral står mitt inne i Prag borgen. Skitcoolt!

På vägen tillbaka gick vi även över den kända "Charles-bridges".
Det var ca 20 grader varmt och soligt så det var helt underbart att sätta sig ner på en av uteserveringarna vid floden och ta en kaffe-latte med baleys.

Kvällen gick vi tillbaka till vårt favoritställe U Prince och åt en fantastisk god tre-rätters middag! Snacka om att vi var trötta när vi somnade den kvällen efter allt promenerande.

På lördagen började vi med att ta varsinn massage på hotellets SPA-avdelning. Det blev en bra start på dagen.
Även denna dag var det strålande sol och helt underbart att promenera i solen. Vi gick upp i gamla stan igen som jag tycker är den mysigaste delen av Prag. Vi tog en drink och öl på en uteservering vid torget.
Vi passade även på att ta en drink uppe på terassen en sista gång.
På kvällen fick vi tips på en restaurang som låg nere i en källare med lite medeltidstema. Jättegod mat serverades där och riktig häftig miljö.

Söndagen gjorde vi inte så mycket innan det var dags att bege sig till flygplatsen och flyga hem!

Sammanfattningsvis så är Prag en underbar stad. Lagom stor så man hinner att se staden gott och väl på en weekend. God mat och god öl och väldigt prisvärt!

Jag längtar redan tillbaka!