Semester på Österlen!

Eftersom vi har spelat en hel del i sommar har det inte funnits tid att åka på några längre semestertripper så vi tog en tur till Blekinge och Skåne med Österlen.

Vi började i Karlskrona med lite familje-besök. En natt på hotell i Karlskrona och sedan åkte vi utmed Blekinges kust och stannade till i Karlshamn. Här hittade vi ett rökeri i hamnen där vi köpte lite god fisk och gick ut och satte oss på en klippa med utsikt ut över havet! Underbar vy!

Sedan åkte vi vidare till Kristianstad där vi tog in på hotell. På kvällen gick vi på en mycket mysig och bra retaurang som heter "Kippers". Jättetrevlig personal, mysig lokal och framförallt jättegod mat! Vi beställde in lite tapas för vi var inte så jättehungriga. Smakade gudomligt gott! Denna restaurang kan jag verkligen rekommendera!

Efter lite god frukost på hotellet åkte vi vidare ner utmed Skånes kust. Vi stannade till i Kivik på musteriet. Köpte lite god cider och åkte sedan vidare. Även denna dag kände vi att det skulle smaka gott med lite rökt fisk till lunch så vi köpte med oss lite rökt fisk, potatissallad o lite smått och gott och åkte ner och satte oss vid havet.

Sen åkte vi vidadare till Simrishamn. Här slog vi faktiskt upp tältet på en camping strax norr om Simrishamn och precis vid havet. Måste säga att jag har en lite hat-kärlek till att campa. När vi var små campade vi väldigt mycket med husvagn. Då tyckte jag det var jättejobbigt. Varför ska man trycka ihop sig 5 pers på en liten yta där man måste gå iväg för att gå på toa och duscha? Men det var ju ganska mysigt när man tänker på det såhär i efterhand. En speciell känsla av sommar. Lukten som blir när alla tänder sina grillar på kvällen. Den e speciell. Vi gick däremot mot strömmen och käkade räkor på kvällen. Jättemysigt.

Dagen därpå passade vi på att va lite kulturella och åkte till Glimmingehus och kollade. På vägen dit passerade vi så vackra vyer. Det är verkligen fint i Skåne.

Vi trivdes så bra i Simrishamn så vi stannade kvar en natt till och promenerade in till Simrishamn city och käkade lite gott nästa kväll. Lagom till vi satt oss på en plats på uteserverigen börjar det åska och regna så vi fick flytta in. Men det gjorde inte så mycket. Det var väldigt mysigt inomhus också! När vi sedan skulle promenera hem hade det slutat men man såg hur det blixtrade över havet. Mycket häftigt att stå på håll och kolla men mindre häftigt att va mitt i det.

Nästa dag åkte vi vidare mot Kåserberga och tittade på Ales Stenar, Utmed kusten passerade vi många fina platser. Vilka vyer!