Skidåkning i Lindvallen!

Andra veckan på nya året väntade en skidresa till Lindvallen. :) Som jag hade längtat!

Bilen rullade från Huskvarna halv åtta på morgonen så lite trött var man allt. Men vi hade ju ca 46 mil framför oss så det skulle ju ta några timmar. Kallt var det också. Brrr....
Ett fikastopp i Mariestad och sedan matstopp på en pizzeria i Vansbro. Denna metropoooool. Hihi..
Strax innan vi kom fram till  Sälen stannade vi och hyrde oss varsinn skidutrustning. Eftersom jag inte åker mer än kanske en gång vartannat år tycker jag inte det är värt att ha egna pjäxor och skidor. Nu får man ju nyvallade skidor av senaste modell i stället. :)
Nere i Sälens By var det -20 grader! Brrrr.... Fy, tänkte vi, hur ska detta gå? Åka skidor i -20 grader????
Men ju längre upp på fjället vi kom så blev det varmare och varmare.


På väg!


Is på rutan.


Fint "åkarväder".


Lotta på plats i vår stuga.

Stugan vi hade hyrt var perfekt! Den låg nära liftarna, hade bastu och öppen spis! Mysfaktorn var hög som ni kanske förstår.
Första kvällen gick åt att inhandla lite mat inför veckan, köpa liftkort och bara mysa i stugan. Vi laddade ju för nästa dags skidåkning!

Nästa morgon vaknade vi till en klarblå himmel och sol och ca -5 grader! Perfekt väder helt enkelt!
Efter en stadig frukost bar det av ut i backen. Vi var nog alla lite vingliga på våra skidor eftersom vissa av oss inte hade åkt på XX antal år.. Hihi... Säger inte vem...
Upp i första liften, jo, jag kom ihåg hur knappliften fungerade. Sen ner i barnbacken.... OOOOOOOOoojjjjj, det gick ju också bra! Nu var jag varm i kläderna så nu testar vi en lite mer vågad backe tyckte alla. Upp i ankarliften och sen ska jag ta första svängen i backen, och vad gör jag då???? Jag TRILLAR!!!! Står fullkomligt på huvudet och på väg ner mot backen vrider jag till ena knät. Första tanken när jag låg där var ju: HAR JAG BRUTIT NÅGOT???? Shit! Började känna efter, nej då, Jag kunde röra på mig så såååå illa kunde det inte va. Jag tog mig i alla fall ner för backen och kände att det gjorde ganska ont i knät. Gissa om jag blev förbannad på mig själv!!??? Andra åket och jag trillar, kommer jag inte kunna åka nåt mer nu??? Men jag fixade ett "stödskydd" för knät och sen gick det faktiskt riktigt bra att åka. Gjorde mindre ont att ha pjäxor och åka skidor än att gå.
På kvällen blev det bastubad och god mat och några goda irish coffé. Mmmm. Vi testade även våra kunskaper i "Geni".

Soluppgång från balkongen på vår stuga.


Redo!









Andra dagen gav vi oss upp på toppen i Lindvallen. Vilken härlig utsikt det var däruppe! Strålande sol även denna dag. Helt underbart! Här uppe på toppen passade vi också på att ta oss varsin varm och stärkande kaffedrink med massor av grädde! Mums! :)
När vi hade åkt i några timmar blev vi lite hungriga och bestämde oss för att gå in i en av våffelstugorna. Där åt vi en underbart god gulasch-soppa till lunch och vissa åt våfflor.

Denna kväll skulle vi åka upp på topprestaurangen och äta fondue. Och för att komma upp till toppen skulle vi åka bandvagn. Det hade jag aldrig gjort förut. En annorlunda upplevelse kan jag säga. Inte så bekvämt så det var ju tur vi inte behövde åka så långt.
Uppe på toppen väntade då fondue. Oxfilé med en massa goda tillbehör. Så gott det var och sååååå mätta vi blev!!! Men det var det värt. Så nu ska jag göra fondue hemma.
(Som en parantes kan jag tipsa om en jättemysig och god fondue-restaurang i Stockholm jag har besökt. http://www.fondueboden.se/ Testa den i fall ni vill äta nåt gott och annorlunda om ni är i huvudstaden)


Jag uppe på toppen i strålande sol!


Vackert.




Här slappnar jag av med en varm och god irish.




Den mysiga våffelstugan med öppen spis...


MMMMM...


Fondue med oxfilé.


Och tillbehören som jag åt alldeles för mycket av.


Vårt färdmedel denna kväll.


Dag tre och sista dagen vi skulle åka skidor hade vi också tur med vädret. Upp på toppen och här passade vi på att njuta lite extra i solen med lite medhavd extra-varm-spetsad choklad. :) Det var så underbart att sitta i solen och bara njuta av den fina utsikten! Så skulle man ha det varje dag!




Jag o Lotta!


Jag njuter.


Delar av gänget njuter av en mugg varm oboy.




Som avslutning denna dag testade vi den goda våfflan. ( Ja, vi som inte åt dagen före)

Sista morgonen i stugan gick åt till att städa. Suck.... Lite tråkigt men när vi alla hjälptes åt gick det ganska fort. Sen var det bara att lämna nycklarna och åka hem för den här gången men vi kommer nog snart tillbaka igen. Sån härlig och kul resa vi hade måste göras om men innan det får det nog bli någon/några resor till solen och värmen.

Kram Kram
Therese